• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4974 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۲۰ تير

انفجار پر حاشيه اول هفته تهران

فقط صدا بود

واكنش‌ها به نحوه اطلاع‌رساني صداوسيما

گروه سياسي

بامداد روز شنبه، صداي انفجاري در حوالي ساختمان جام جم و پارك ملت خواب شبانه مردم منطقه را به‌هم ريخت. خيلي زود خبرهاي مختلفي از اين حادثه در شبكه‌هاي اجتماعي منتشر شد. تصاوير و فيلم‌هايي كه از آن حوالي در دقايق ابتدايي منتشر شد نشان مي‌داد كه نيروهاي آتش نشاني و همچنين پليس در منطقه حاضر شدند. خبرهاي ضد و نقيضي در فضاي شبكه‌هاي اجتماعي منتشر مي‌شد و همين باعث شد كه توجه‌ها بيشتر به اين موضوع جلب شود. اما ماجرا از زماني قابل توجه شد كه صداوسيما از صحنه حادثه گزارش پخش كرد. گزارش شبكه خبر از صحنه حادثه با واكنش فعالان شبكه‌هاي اجتماعي مواجه شد. بسياري بعد از پخش گزارش اوليه شبكه خبر نوشتند كه با توجه به صحبت كردن مردم و لهجه آنان در اين گزارش، مي‌توان احتمال داد كه اين تصاوير مربوط به تهران نيست و احتمالا از تصاوير آرشيوي استفاده شده است. همزمان تصاويري هم از عوامل انتظامي منتشر شد كه در پارك ملت حضور يافته‌اند. تصاوير نشان مي‌داد عوامل انتظامي گوشه‌اي از پارك را مشخص كرده‌اند و در آن منطقه شروع به جست‌وجو كرده‌اند. اين تصاوير عمدتا واكنش طنز كاربران را در پي داشت. 

صبح روز شنبه گروه اجتماعي باشگاه خبرنگاران جوان درباره جزييات اين حادثه با مسوولان استانداري و نيروي انتظامي تهران گفت‌وگويي انجام داد. در اين گفت‌وگو معاون امنيتي استانداري تهران به تشريح حادثه مي‌پردازد و همچنين جانشين فرمانده انتظامي تهران سعي دارد كه در اين مصاحبه تأكيد كند كه هيچ نوع حادثه امنيتي رخ نداده است و هر آن چه در شبكه‌هاي اجتماعي گفته مي‌شود بيشتر يك گمانه‌زني است. گودرزي معاون امنيتي استانداري تهران از انفجار شيء ناشناسي در اطراف پارك ملت خبر داد و گفت: انفجار ساعت   52     :‌12 دقيقه نيمه شب رخ داده و هيچ خسارت جاني يا مالي به همراه نداشته است؛ علت حادثه در دست بررسي است. سردار حميد هداوند جانشين فرمانده انتظامي تهران بزرگ در گفت‌‎وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، درباره جزييات انفجاري كه بامداد امروز «شنبه» در پارك ملت تهران رخ داد، اظهار كرد: اين حادثه موضوع خاصي نبوده و فقط در يك لحظه صداي انفجاري شنيده شد. وي با بيان اينكه بر اثر اين حادثه هيچ ساختماني تخريب يا دچار حريق نشده است، گفت: علت وقوع اين حادثه در دست بررسي است و به محض دريافت چرايي اين انفجار، جزييات حادثه به اطلاع عموم خواهد رسيد.
سردار هداوند در واكنش به جوسازي‌هاي رسانه‌هاي معاند در رابطه با اين موضوع و اينكه آنها اين حادثه را امنيتي قلمداد كردند، تصريح كرد: كار رسانه‌هاي ضد انقلاب همين جوسازي‌هاست و بايد بگويم كه پس از وقوع اين حادثه در محل مورد نظر فقط تعدادي برگ و شاخه درخت بر زمين ريخته و اين حادثه هيچ خسارت جاني و مالي در پي نداشت.
به گفته جانشين فرمانده انتظامي تهران بزرگ فيلم‌هاي منتشر شده در فضاي مجازي با اين عنوان كه در پي وقوع اين حادثه برخي از ساختمان‌هاي پايتخت دچار حريق و منفجر شده است، واقعيت ندارد و اين فيلم‌ها مربوط به اين حادثه نيست. 
  در همين حال ويدئوي ديگري در شبكه‌هاي اجتماعي منتشر شد كه نشان مي‌داد كه انفجار رخ داده كوچك نبوده و باعث ايجاد دود وسيعي شده است. صحبت‌هاي افراد در اين ويدئو تأكيد بر آن داشت كه اين حادثه در حوالي ساختمان جام جم رخ داده است. البته اين ويدئو به صورت رسمي از سوي مقامات تأييد نشد ولي به هر حال شك و گمانه را درباره اين حادثه افزايش داد.  با اين حال به غير از پليس و مقامات امنيتي استانداري تهران، آتش نشاني تهران نيز در صحنه اين حادثه حاضر بوده است. جلال ملكي سخنگوي سازمان آتش‌نشاني تهران در اين باره گفت: بعد از تماس‌هاي مردمي كه با سازمان آتش‌نشاني گرفته و اعلام شد كه صداي مهيبي در محدوده شمال تهران شنيده شده، ماموران دو ايستگاه به محل اعزام شدند اما هنوز اطلاع دقيق‌تري در دسترس نيست. ملكي گفت: پيرو تماس‌هاي شهروندان مبني بر شنيده‌شدن صداي انفجار در محدوده شمال تهران در دقايق اوليه بامداد روز شنبه، نيروهاي آتش‌نشاني به محل اعزام شدند و پس از جست‌وجو در بخش‌هاي مختلف، هيچ حادثه‌اي مشاهده نشد و نيروها برگشتند.
سوال اين است كه چگونه امكان دارد انفجاري رخ داده باشد كه مردم ساكن منطقه خيابان وليعصر محدوده پارك ملت آن را شنيده باشند ولي اثري از اين انفجار باقي نمانده باشد. با توجه به گزارش مردم و تماس آنان با عوامل آتش‌نشاني، اين احتمال وجود دارد كه وسعت انفجار بيش از حد معمول بوده باشد و به همين خاطر انتظار بود كه با حضور عوامل آتش‌نشاني حداقل آنان بتوانند اثري از اين انفجار را ببينند و گزارش كنند. 
اما ماجرا به اين ختم نشد. ديروز در اخبار ساعت 14 گزارشي از حواشي اين انفجار پخش شد. خبرنگار مصاحبه‌اي با مردم و مقامات ذي‌ربط در اين حادثه انجام مي‌دهد كه در مجموعه گفت‌وگوها و گزارش بارها تأكيد مي‌شود كه اين اتفاق باعث تأسف است چرا كه اقدام كثيف و ناشايستي بوده اما باعث قوي‌تر شدن مردم مي‌شود. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون